Zaproszenie
Ogólnopolska Konferencja Naukowa
Ecole Moderne Celestyna Freineta.
Powroty do źródeł. Rekonstrukcje. Nowe odczytania
Polityka edukacyjna współczesnych krajów europejskich, także Polski, za priorytet uznaje potrzebę podejmowania głębokiej refleksji krytycznej nad myśleniem i uczeniem się dzieci. Podkreśla się konieczność zmiany filozofii myślenia nauczyciela wczesnej edukacji i rekonstrukcji obrazu dziecka jako zdolnego do rozumowania i znajdowania sensu, zdolnego do refleksji nad własnym myśleniem i uczeniem się, posiadającego własne teorie na temat funkcjonowania świata i podejmowania działalności badawczej. Aby taka edukacja mogła zaistnieć w codzienności edukacyjnej, konieczne jest wzmacnianie profesjonalizmu nauczyciela. Badania realizowane w świecie i związane z tym analizy pokazują, że żadna reforma edukacji nie uda się i nie może rozpocząć się na dobre bez aktywnego udziału nauczycieli,
zaangażowanych w proces zmiany. Wiele działań związanych z reformą ogniskuje się na wdrażaniu procedur i zaleceń, ale bez monitorowania i wzmacniania myślenia nauczyciela o problemie. Laboratorium Zmiany Edukacyjnej – Centrum Badań nad Uczeniem się i Rozwojem UKW podjęło działania związane z tworzeniem przestrzeni dla wymiany doświadczeń, współtworzenia i refleksji badaczy, nauczycieli i decydentów zaangażowanych w proces zmiany edukacyjnej.
Katedra Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji oraz Laboratorium Zmiany Edukacyjnej – Centrum Badań nad Uczeniem się i Rozwojem UKW w Bydgoszczy od wielu już lat prowadzą prace badawcze mające na celu poprawę jakości edukacji w regionie i promowanie dobrych, nowatorskich rozwiązań edukacyjnych w kraju i zagranicą. Doświadczenia bydgoskich pedagogów są promowane i upowszechniane w ośrodkach badawczych w Europie (Finlandia, Norwegia, Szwecja, Litwa, UK, Czechy, Słowacja, Francja, Włochy). Działania te zogniskowane są na poprawę polityki i praktyki edukacyjnej poprzez prowadzenie badań nad rozwijaniem zdolności uczenia się i tworzenia przestrzeni/warunków dla zmiany myślenia o edukacji małego dziecka.
Ecole Moderne jest oryginalnym, innowacyjnym podejściem do wczesnej edukacji dziecka. Działania pedagogiczne Ecole Moderne są znane i cenione na całym świecie. Stanowią źródło odnowy myślenia o edukacji. Pedagodzy Ecole Moderne są skupieni w sieci ICEEM.
Jeden z najwybitniejszych współczesnych psychologów, który wywarł wpływ na psychologię edukacji i praktykę kształcenia – Jerome S. Bruner, postuluje konieczność przemiany szkoły w kulturę prawdziwego uczenia, wspomaganie dzieci w rozwijaniu zdolności metapoznawczych, dochodzeniu do mistrzostwa w samodzielnym uczeniu się, dokonywaniu refleksji, pedagogie wzajemności. I taki model szkoły odnajdujemy w minionym wieku, w propozycji eksperymentalnej wolnej szkoły Celestyna Frieneta w Vans. Celestyn Freinet podjął wiele nowych dla swojej epoki - zainicjowanej nurtem Nowego Wychowania – problemów, poddał je dyskusji, zaproponował nowatorskie rozwiązania, stworzył przestrzeń dla dalszego rozwoju Nowoczesnej Szkoły. Pozostaje nam, kontynuatorom jego myśli dbać o to dziedzictwo.
Planowana cykliczna konferencja jest adresowana do nauczycieli, pedagogów, przedstawicieli środowisk akademickich, studentów zainteresowanych alternatywnym podejściem do edukacji i rozwoju dziecka, a jej celem – tworzenie (podczas kolejnych spotkań) przestrzeni kulturowej dla wspólnego namysłu nad pedagogią Celestyna Freineta.
„[…] Postawiłem swój kamień sygnałowy. Wiem, że pokaże on drogę tym, którzy przyjdą po mnie”
Zapraszamy
Zespół Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji
Wydział Pedagogiki UKW